Un mod simplu sa-ti calculezi ROI in social media

Returnul pe invetitie in social media (ROI) este in mod simplu o masura a eficientei campaniei de marketing desfasurata prin platformele de social media.
Ce inseamna ROI in realitate?
Haide sa ne uitam un pic in trecut.
Am auzit deja cu toii ce semnifica ROI , dar ceea ce este mai putin inteles este semnificatia actuala si importanta acestuia.
In lumea financiara, ROI este folosit pentru a masura eficienta financiara a unei investitii fiind bazat pe formula:
ROI = (rezultate – investitie) / investitie %.

Acest lucru semnfica faptul ca daca iti cresti rezultatele in timp ce mentii investitia la acelasi nivel iti cresti ROI. Daca in schimb iti scad rezultatele dar creste investitia…hmmm…nu mai ete asa de bine.
Prin urmare avand doar doi parametrii in formula ar trebui sa fie foarte usor sa vedem eficienta unei campanii de marketing..
Social media ROI = (SM rezultate – SM investitie) / SM investitie %.
Simplu, nu? Nu chiar. Investitia chiar si in social media este usor de cuantificat dar intrebarea care apare este cum definesti rezultatele in SM, cum „atasaezi’ valoare monetara acestor rezultate. Astfel ca trebuie sa raspundem la doau intrebari inainte sa calculam social media ROI.
Rezultatele de social media reprezinta returnul pe obiectivele tale
Cel mai bun lucru este ca poti definii aceste rezultate exact asa cum vrei tu!
In realitate, returnul pe social media este valoarea pe care o obtii din Campania ta. De exmplu daca obiectivul campaniei este sa cresti vanzarile atunci returnul trebuie masurat prin vanzarile pe care le poti atribui acestei campanii.
In loc de vanzari spune ca obiectivul tau este sa obtii insights de la consummator. In acest caz rezultatele tale trebuie sa fie calitatea si cantitatea insightului pe care il obtii d ela fanii tai.
Un alt exemplu este notorietatea de brand. Daca obiectivul tau este sa aduci brandul in atentia publicului atunci masuratoarea este notorietatea de brand.
Numarul de fani, likes sau comentarii nu reprezinta nu reprezinta obiective ale unei campanii de social media.
Cuantificarea rezultatelor in social media
Dupa ce am definit care sunt rezultatele in SM acum trebuie sa vedem cum le cuantificam in bani. Acest lucru este dificil caci ar trebui sa ne uitam la fiecare tip de rezultat din SM sis a dezvoltam o metoda de cuantificare monetara.
De exemplu daca ne uitam strict la vanzari, putem cuantifica SM return uitandu-ne la ulimele vabzari sau folosind metode avansate de forecasting sau prin coduri de cupoane.
Cunatificarea insightului de la consummator este dificil de realizat si necesita tehnici diferite de estimare a valorii.

Estimarea corecta este vitala.
O tehnica des folosita este compararea cantitatii si calitatii insightului de la consumator din Campania e social media cu cel obtinut prin focus grupuri.
Ideea este ca tu cunosti déjà valoarea insightului de la cosnumator prin focus grupuri bazat pe costul lor. Prin compararea calitativa si cantitativa a insightului de la consummator prin ambele canale ajungi la o estimare rezonabila a valorii insightului de consumator din campaniile de social media.
Notorietatea de brand necesita o alta metoda. In aprilie 2010 compania de analiza social media Vitrue a facut ceva valva cand a afirmat ca bazat pe cercetarea lor in media un fan Facebook valoreaza $3.60. Vitrue a analizat numarul mediu de mesaje pe care l-a primit fiecare fan si a comparat acest numar cu ce ar fi insemnat sa cumperi ‘impresii’ pentru a trimite acelasi numar de mesaje la fiecare fan.
Foloseste ROI social media pentru a compara mere cu mere
Dupa ce ti-ai estimat rezultatele si ivestitia foloseste formula pentru a calcula ROI ptr social media.
Aminteste-ti ca ROI este o masura a eficientei , deci calculand ROI pentru social media te compare cu alte campanii de social media sau campanii TV, print sau radio.
ROI este probabil cel mai puternic instrument de marketing. ROI este o arma foarte puternica in arsenalul oricarui marketer.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s